
T
he article in Mother Jones 
written by Jim Morris of-
fers a distorted account of 
the welding consumable 

industry and the welding fume 
litigation. 

Rather than conduct an in-
dependent, objective investiga-
tion, Morris simply accepted as 
true mischaracterizations by a 
group of plaintiffs’ lawyers who 
have sought to sue the welding 
manufacturers — and have been 
largely unsuccessful.

Notably, other journalists 
have written stories in far more 
reputable periodicals, such as 
the Bloomberg News Wire Ser-
vice, the Wall Street Journal 
and Forbes magazine that have 

exposed plaintiffs’ suits as mer-
itless and in some cases, even 
fraudulent.

The defendants agreed to  
cooperate with Morris’s story,  
d e sp i t e  h i s  obv ious  b i a s ;  
nonetheless, he simply ignored 
defense counsel’s efforts to  
correct the number of erroneous 
statements that ultimately were 
included in the article.

Remarkably, Morris’s article 
ignores the real headlines of the 
welding fume litigation:

♦	 Defendants have prevailed 
in 20 out of 23 welding fume tri-
als in the last six years, including 
the four-plaintiff Andre trial in 
New Orleans.  Morris wrote his 
story shortly after the Andre ver-

July 2008	 www.weldingmag.com 31

continued on page 32

Safety & Regulatory

Welding Fume Litigation 

dict was delivered, but pretends 
as though it never occurred.

♦	 Plaintiffs have been forced 
to drop five cases they chose for 
trial because they were caught 
lying, and two plaintiffs were 
found to have faked their dis-
abilities.  This critical fact is not 
mentioned at all in the article.

♦	 When the judge respon-
sible for the multiple district 
litigation over welding fume 
complaints lifted the lid on 
plaintiffs’ thousands of claims 
and required them to obtain real 
medical diagnoses of their con-
ditions, more than half of the 
cases in the litigation — thou-
sands of claims — evaporated.  
Although this is one of the most 
telling facts about the welding 
fume litigation, it is nowhere to 
be found in Morris’s article.

But Morris’s story is not only 
inaccurate because of his omis-
sions; his representations in the 
article are false as well.

The welding industry did not 
spend $12.5 million on studies.

The main premise of Morris’s 
article, that the industry has inap-
propriately “bought” science, is 
based on erroneous facts and a 
false premise.

 Morris’s suggestion that the 
industry has acted inappropri-
ately by spending money on epi-
demiological and other studies is 

Editor’s Note: In its July-August issue, the magazine Mother Jones 
published an article about welding fume litigation. That article did not 
include any comments from people in the welding industry or lawyers 
who represent welding consumables manufacturers.
Welding magazine has published numerous articles on welding 

fumes and the litigation concerning welding fumes, and invited Brandy 
Bergman to respond to the article.

Bergman, a managing director at the New York-based public relations 
firm Sard Verbinnen & Co, serves as the spokesperson for a group of 
welding consumables manufacturers involved in welding fume litigation.

The information presented in the other magazine and the information 
that Bergman presents here can be checked for veracity in court docu-
ments that are public record.

In the court documents as well as in the following response, “plaintiff” 
refers to the persons and their lawyers who are suing welding electrode 
companies, while “defendants” refer to the welding electrode companies.

The following is Bergman’s response.

Setting the Record Straight
A Response from Manufacturers



highly disingenuous.
The plaintiffs’ attorneys in these 

suits conducted shoddy “medical” 
screenings of thousands of welders, 
pronounced large numbers of them 
ill, then announced that they had 
discovered an epidemic that would 
bring the welding industry down.

Suddenly faced with thousands 
of lawsuits, the companies ob-
viously needed to defend them-
selves.  That is why they paid to 
conduct studies — to refute plain-
tiffs’ allegations.

Apparently, Morris believes that 
plaintiffs’ lawyers should be al-
lowed to malign manufacturers 
but that the defendants should not 
be allowed to undertake efforts to 
clear their name.

Morris also fails to note that 
one of plaintiffs’ themes in their 
trial presentations — almost all 
of which have resulted in defense 
verdicts — is that defendants did 
not spend enough money on stud-
ies.

In any event, Morris has his 
facts wrong, as the defendants in 
the lawsuits explained to him be-
fore the article was published.

While the manufacturers did 
spend approximately $4.5 million 
on scientific studies, including five 
epidemiological studies, the de-
fendants had absolutely no control 
over the results.

These studies were conducted 
by some of the most prominent ex-
perts in their fields, and many of 
those experts have provided sworn 
testimony that the defendants had 
no control over the results of their 
work.

Moreover, many of the studies 
and articles at issue were subject 
to — or are in the process of be-
ing subjected to — peer review.  
Thus, if there were a flaw or bias 
in these articles, it would be un-

covered through the normal scien-
tific process.

Of course, Morris fails to report 
that the findings of these “indus-
try-funded” studies are completely 
consistent with findings of studies 
funded by European governmental 
and other organizations that have 
no involvement in this litigation.  
The source of the scientists’ fund-
ing does not undermine the irrefut-
able results of their work.  

Finally, Morris’s suggestion that 
defendants have tried to hide the 
information about who paid for 
what studies is simply false.

The defendants’ funding of 
these studies has been disclosed 
routinely both in the studies them-
selves and in the litigation. Despite 
Morris’s suggestion otherwise, 
there is no smoking gun.

Juries that have been presented 
with these studies were fully in-
formed of the source of funding 
for them, and the juries have over-
whelmingly rejected suggestions 
of any industry bias or influence. 

More probative than defendants’ 
contributions to peer-reviewed sci-
entific studies is the $10,000 per 
day paid by the plaintiffs to Dr. 
Paul Nausieda to conduct five-
minute screenings on thousands 
of welders.

Based on his cursory exami-
nations, Dr. Nausieda diagnosed 
60 percent of the welders he saw 
with manganism, an extremely 
rare neurological disorder, which 
before that had only been seen a 
handful of times in human his-
tory.  To date, the plaintiffs have 
paid Dr. Nausieda more than $2 
million dollars for his work — far 
more than the half a million cited 
in Morris’s article.  

Unlike the studies funded by de-
fendants that have been published 
in reputable, peer-reviewed jour-
nals, Dr. Nausieda has been unable 

to publish his studies in peer-re-
viewed journals.  This is not sur-
prising since his findings are based 
on assembly-line screenings and 
are completely inconsistent with 
those of other movement disorder 
specialists.

The main studies that Morris 
suggests establish causation — 
Bowler’s Bay Bridge welder study 
and Racette’s Alabama welder 
study — were authored by peo-
ple who have been funded by the 
plaintiffs — another fact that Mor-
ris also failed to disclose.

Considering the thesis of his ar-
ticle and the accusation he hurls at 
the defendants, Morris’s failure to 
disclose these payments can leave 
no doubt as to where his bias lies.

Besides the payments to Bowler 
and Racette, these studies are ques-
tionable on the merits.  For ex-
ample,  the welder screenings Dr. 
Racette uses as the basis for his Al-
abama study were entirely funded 
by plaintiffs’ attorneys and were 
being used to gather claimants for 
lawsuits.  Additionally, most of the 
screened welders were sent to Dr. 
Racette by plaintiffs’ lawyers.

In fact, in a deposition conducted 
in January 2003, Dr. Racette ac-
knowledged that these screenings 
could in no way constitute a valid 
scientific study.  Needless to say, 
Morris does not disclose any of 
this in his article.

The bottom line is clear:  not-
withstanding the rhetoric from 
plaintiffs’ counsel and the unsub-
stantiated and erroneous claims 
of a biased reporter, there is no 
substance to these claims or this 
litigation.

The plaintiffs’ accusations have 
not panned out, and their accusa-
tions against the welding defen-
dants — responsible companies 
that have acted to protect the safety 
of welders — are simply false. ◾

Safety & Regulatory

	 www.weldingmag.com  	  July 200832

continued from page 31


